• Wymagania edukacyjne z informatyki w klasie 5 szkoły podstawowej

        rok szkolny 2024/2025

         

        Opracowano na podstawie programu nauczania Lubię to!

        Wydawnicwo Nowa Era

         

        1. W zakresie rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów uczeń:
          • analizuje problem opisany w zadaniu, określa cel do osiągnięcia i opracowuje rozwiązanie zadania,
          • wyróżnia kroki prowadzące do rozwiązania zadania,
          • formułuje algorytmy określające sterowanie obiektem na ekranie.
        2. W zakresie programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych uczeń:
          • tworzy dokumenty tekstowe,
          • wymienia zasady formatowania tekstu i stosuje je podczas sporządzania dokumentów,
          • wymienia i stosuje skróty klawiszowe ułatwiające pracę na komputerze,
          • wstawia do dokumentu obrazy pobrane z internetu,
          • wstawia do dokumentu tekstowego obiekty WordArt,
          • tworzy w dokumentach listy numerowane i punktowane,
          • tworzy w dokumentach listy wielopoziomowe,
          • wstawia do dokumentu kształty i zmienia ich wygląd,
          • zmienia tło dokumentu tekstowego,
          • dodaje obramowanie do dokumentu tekstowego,
          • umieszcza w dokumencie tabele,
          • omawia budowę tabeli,
          • dodaje do tabeli kolumny i wiersze,
          • usuwa z tabeli kolumny i wiersze,
          • tworzy prezentacje multimedialne,
          • dodaje nowe slajdy do prezentacji,
          • umieszcza na slajdach teksty, obrazy, dźwięki i filmy,
          • dodaje przejścia do slajdów,
          • dodaje animacje do elementów prezentacji,
          • tworzy animacje i gry w wizualnym języku programowania,
          • przygotowuje plan tworzonej gry,
          • rysuje tło do swojej gry,
          • buduje skrypty określające sposób sterowania postacią na ekranie,
          • wykorzystuje polecenia sekwencyjne, warunkowe i iteracyjne,
          • programuje konsekwencje zajścia zdarzeń,
          • buduje skrypty rysujące figury geometryczne,
          • opracowuje kolejne etapy swojej gry,
          • określa położenie elementów na ekranie, wykorzystując układ współrzędnych,
          • sprawdza, czy zbudowane skrypty działają zgodnie z oczekiwaniami, poprawia ewentualne błędy,
          • objaśnia zasadę działania zbudowanych skryptów,
          • przygotowuje proste animacje przedstawiające ruch postaci,
          • tworzy własne postaci i wykorzystuje je w animacjach,
          • prezentuje krótkie historie w animacjach,
          • zapisuje efekty pracy w wyznaczonym miejscu,
          • porządkuje zasoby w komputerze lub w innych urządzeniach.
        3. W zakresie posługiwania się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi uczeń:
          • właściwie interpretuje komunikaty komputera i prawidłowo na nie reaguje,
          • wykorzystuje pomoc dostępną w programach,
          • właściwie zapisuje i przechowuje swoje prace wykonane na komputerze,
          • wyszukuje w internecie obrazy i wykorzystuje je w swoich projektach,
          • porządkuje na dysku twardym komputera obrazy pobrane z internetu,
          • zapisuje tworzone projekty w różnych formatach.
        4. W zakresie rozwijania kompetencji społecznych uczeń:
          • uczestniczy w pracy grupowej, wykonując zadania i realizując projekty,
          • dba o właściwy podział obowiązków podczas pracy w grupie,
          • przestrzega zasad obowiązujących podczas współpracy z innymi.
        5. W zakresie przestrzegania praw i zasad bezpieczeństwa uczeń:
          • przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze,
          • stosuje zasady bezpiecznego korzystania z internetu,
          • przestrzega praw autorskich, wykorzystując materiały pobrane z internetu.
         

        7. Wymagania na poszczególne oceny

         

        Wymagania na każdy stopień wyższy niż dopuszczający obejmują również wymagania na stopień poprzedni.

        Wymagania na ocenę celującą obejmują stosowanie przyswojonych informacji i umiejętności w sytuacjach trudnych, złożonych i nietypowych.

         

        Ocena

        Stopień dopuszczający
        Uczeń:

        Stopień dostateczny
        Uczeń:

        Stopień dobry
        Uczeń:

        Stopień bardzo dobry
        Uczeń:

        • zmienia krój czcionki w dokumencie tekstowym,
        • zmienia wielkość czcionki w dokumencie tekstowym,
        • tworzy listy jednopoziomowe, wykorzystując narzędzie Numerowanie,
        • określa elementy, z których składa się tabela,
        • wstawia do dokumentu tekstowego tabelę o określonej liczbie kolumn i wierszy,
        • zmienia tło strony w dokumencie tekstowym,
        • dodaje do dokumentu tekstowego obraz z pliku,
        • wstawia kształty do dokumentu tekstowego,
        • dodaje nowe slajdy do prezentacji multimedialnej,
        • wpisuje tytuł prezentacji na pierwszym slajdzie,
        • wstawia do prezentacji multimedialnej obiekt Album fotograficzny i dodaje do niego zdjęcie z dysku,
        • tworzy prostą prezentacje multimedialną składającą się z kilku slajdów i zawierającą zdjęcia,
        • dodaje do prezentacji muzykę z pliku,
        • dodaje do prezentacji film z pliku,
        • podczas tworzenia prezentacji korzysta z obrazów pobranych z internetu,
        • ustala cel wyznaczonego zadania w prostym ujęciu algorytmicznym,
        • wczytuje do gry tworzonej w Scratchu gotowe tło z pliku,
        • dodaje postać z biblioteki do projektu tworzonego w Scratchu,
        • buduje skrypty do przesuwania duszka po scenie,
        • korzysta z bloków z kategorii Pióro do rysowania linii na scenie podczas ruchu duszka,
        • omawia budowę okna programu Pivot Animator,
        • tworzy prostą animację składającą się z kilku klatek,
        • uruchamia edytor postaci,
        • współpracuje w grupie podczas pracy nad wspólnymi projektami.
        • ustawia pogrubienie, pochylenie (kursywę) i podkreślenie tekstu,
        • zmienia kolor tekstu,
        • wyrównuje akapit na różne sposoby,
        • umieszcza w dokumencie obiekt WordArt i formatuje go,
        • stosuje listy wielopoziomowe dostępne w edytorze tekstu,
        • w tabeli wstawionej do dokumentu tekstowego dodaje oraz usuwa kolumny i wiersze,
        • ustawia styl tabeli, korzystając z szablonów dostępnych w programie Word,
        • dodaje obramowanie strony,
        • zmienia rozmiar i położenie elementów graficznych wstawionych do dokumentu tekstowego,
        • wybiera motyw prezentacji multimedialnej z gotowych szablonów,
        • zmienia wersję kolorystyczną wybranego motywu,
        • dodaje podpisy pod zdjęciami wstawionymi do prezentacji multimedialnej,
        • zmienia układ obrazów w obiekcie Album fotograficzny w prezentacji multimedialnej,
        • dodaje do prezentacji obiekt WordArt,
        • dodaje przejścia między slajdami,
        • dodaje animacje do elementów prezentacji multimedialnej,
        • ustawia odtwarzanie na wielu slajdach muzyki wstawionej do prezentacji,
        • ustawia odtwarzanie w pętli muzyki wstawionej do prezentacji,
        • zmienia moment odtworzenia filmu wstawionego do prezentacji na Automatycznie lub Po kliknięciu,
        • dodaje do prezentacji multimedialnej dodatkowe elementy graficzne: kształty i pola tekstowe,
        • zbiera dane niezbędne do osiągnięcia celu,
        • osiąga wyznaczony cel bez wcześniejszej analizy problemu w sposób algorytmiczny,
        • samodzielnie rysuje tło dla gry tworzonej w Scratchu,
        • ustala miejsce obiektu na scenie, korzystając z układu współrzędnych,
        • w budowanych skryptach zmienia grubość, kolor i odcień pisaka,
        • dodaje tło do animacji tworzonej w programie Pivot Animator,
        • tworzy nowe postaci w edytorze dostępnym w programie Pivot Animator i dodaje je do swoich animacji.
        • wykorzystuje skróty klawiszowe podczas pracy w edytorze tekstu,
        • podczas edycji tekstu wykorzystuje tzw. twardą spację oraz miękki enter,
        • sprawdza poprawność ortograficzną i gramatyczną tekstu, wykorzystując odpowiednie narzędzia,
        • definiuje listy wielopoziomowe,
        • zmienia w tabeli wstawionej do dokumentu tekstowego kolor cieniowania komórek oraz ich obramowania,
        • formatuje tekst w komórkach tabeli,
        • zmienia wypełnienie i obramowanie kształtu wstawionego do dokumentu tekstowego,
        • zmienia obramowanie i wypełnienie obiektu WordArt,
        • dodaje do prezentacji multimedialnej obrazy i dostosowuje ich wygląd oraz położenie na slajdzie,
        • podczas tworzenia prezentacji multimedialnej stosuje najważniejsze zasady przygotowania eleganckiej prezentacji,
        • formatuje wstawione do prezentacji zdjęcia, korzystając z narzędzi na karcie Formatowanie,
        • określa czas trwania przejścia slajdu,
        • określa czas trwania animacji na slajdach,
        • zapisuje prezentację multimedialną jako plik wideo,
        • zmienia wygląd dodatkowych elementów wstawionych do prezentacji,
        • analizuje problem i przedstawia różne sposoby jego rozwiązania,
        • wybiera najlepszy sposób rozwiązania problemu,
        • buduje w Scratchu skrypty do przesuwania duszka za pomocą klawiszy,
        • buduje w Scratchu skrypt rysujący kwadrat,
        • w programie Pivot Animator tworzy animację składającą się z większej liczby klatek i przestawiającą postać podczas konkretnej czynności,
        • modyfikuje postać dodaną do projektu,
        • wykonuje rekwizyty dla postaci wstawionych do animacji.

         

        • formatuje dokument tekstowy według wytycznych podanych przez nauczyciela lub wymienionych w zadaniu,
        • używa w programie Word opcji Pokaż wszystko do sprawdzenia formatowania tekstu,
        • tworzy wcięcia akapitowe,
        • dobiera rodzaj listy do tworzonego dokumentu,
        • korzysta z narzędzia Rysuj tabelę do dodawania, usuwania oraz zmiany wyglądu linii tabeli wstawionych do dokumentu tekstowego,
        • korzysta z narzędzi na karcie Formatowanie do podstawowej obróbki graficznej obrazów wstawionych do dokumentu tekstowego,
        • dobiera kolorystykę i układ slajdów prezentacji multimedialnej tak, aby były one wyraźne i czytelne,
        • umieszcza dodatkowe elementy graficzne w albumie utworzonym w prezentacji multimedialnej,
        • dodaje dźwięki do przejść i animacji w prezentacji multimedialnej,
        • korzysta z dodatkowych ustawień dźwięku dostępnych w programie PowerPoint,
        • korzysta z dodatkowych ustawień wideo dostępnych w programie PowerPoint,
        • zmienia kolejność i czas trwania animacji, aby dopasować je do historii przedstawianej w prezentacji,
        • w programie Scratch buduje skrypt liczący długość trasy,
        • dodaje drugi poziom do tworzonej przez siebie gry w Scratchu,
        • używa zmiennych podczas programowania,
        • buduje skrypty rysujące dowolne figury foremne,
        • tworzy w programie Pivot Animator płynne animacje, dodając odpowiednio dużo klatek nieznacznie się od siebie różniących,
        • tworzy animację z wykorzystaniem samodzielnie stworzonej postaci.